Detalii de contact

 

Persoana desemnata: Chirila Simona

Date de contact

Telefon: 0237260150, int 228;

email: avertizari.integritate@primariamarasesti.ro;

 

INFORMARE

privind instituirea canalelor de raportare la nivelul Primariei Orasului Marasesti conform Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public

Persoanele care aleg să se adreseze pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face prin următoarele modalități:

  • Prin e-mail la adresa avertizari.integritate@primariamarasesti.ro;
  • Prin poștă, pe adresa: Str. Siret, nr. 1, cod postal 625200, Marasesti, Vrancea, in atentia persoanei desemnate cu atribuții în ceea ce privește primirea, înregistrarea, examinarea, efectuarea de acțiuni subsecvente și soluționarea raportărilor, care să acționeze cu imparțialitate și care să fie independent în exercitarea acestor atribuții
  • Telefonic la numărul: 0237260150, int. 228, de luni pana joi în intervalul orar 8-16:30 si vineri in intervalul orar 8-14:00.

 

In conformitate cu art. 5 din Legea 361/2022, modalitatile de raportare sunt urmatoarele:

  1. a) raportarea interna;
  2. b) raportarea externa.

Raportarea privind incalcari ale legii se efectueaza, in principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Avertizorul in interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare.

La alegerea canalului de raportare avertizorul în interes public poate lua în considerare aspecte precum:

  1. a) existența riscului de represalii, în cazul raportării prin canalele interne;
  2. b) imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne de raportare.

Raportarea se face în scris, pe suport hârtie sau în format electronic, prin comunicare la liniile telefonice sau prin alte sisteme de mesagerie vocală, sau prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public.

Raportare internă – comunicarea orală sau scrisă de informații referitoare la încălcări ale legii din cadrul unei autorități, instituții publice, persoane juridice de drept public, precum și din cadrul persoanelor juridice de drept privat.

Raportarea internă se realizează prin mijloacele puse la dispoziție de autoritățile, instituțiile publice, persoanele juridice de drept public, precum și de persoanele juridice de drept privat pentru efectuarea de raportări privind încălcări ale legii, acestea constituind canalele interne de raportare;

Raportare externă – comunicarea orală sau scrisă de informații referitoare la încălcări ale legii realizată prin canalele externe de raportare reprezentate de urmatoarele autorități :

  1. a)autoritățile și instituțiile publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență;
  2. b)Agenția Națională de Integritate, denumită în continuare Agenția;
  3. c)alte autorități și instituții publice cărora Agenția le transmite raportările spre competentă soluționare;

Persoana desemnată – responsabilul cu atribuțiile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. c) din Legea 361/2022,  numit la nivelul autorității, instituției publice sau în cadrul persoanelor juridice de drept privat, precum și în cadrul altor persoane juridice de drept public. În funcție de numărul de angajați, atribuțiile pot fi exercitate de către o persoană, un compartiment sau pot fi externalizate către un terț, denumit în continuare terț desemnat.

Cadru legal:       

LEGEA nr. 361 / 2022 privind protecția avertizorilor în interes public

Prin încălcări ale legii, înțelegem fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 361/2022, care privesc domenii cum ar fi:

  • achizițiile publice;
  • serviciile, produsele și piețele financiare, prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului;
  • siguranța și conformitatea produselor;
  • siguranța transportului;
  • protecția mediului;
  • protecția radiologică și siguranța nucleară;
  • siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor;
  • sănătatea publică;
  • protecția consumatorilor;
  • protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice.

Totodată, acestea privesc și:

  • încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene (cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene);
  • încălcări referitoare la piața internă (menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene), inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.

 

Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:

  • Numele și prenumele;
  • Datele de contact ale avertizorului în interes public;
  • Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
  • Persoana vizată, dacă este cunoscută;
  • Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
  • Probele în susținerea raportării;
  • Data și semnătura.

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.

 

Scroll to Top
Sari la conținut